«Μαθαίνοντας για τον αυτισμό μέσα από δυο
επίκαιρες ιστορίες»
Ο αυτισμός είναι ο γενικός όρος για μια
ομάδα σύνθετων διαταραχών της ανάπτυξης του εγκεφάλου η οποία οδηγεί σε
ποικίλες δυσκολίες και περιορισμούς στην διαμόρφωση γνωστικών λειτουργιών, στον
τρόπο επικοινωνίας και την επεξεργασία των αισθητηριακών ερεθισμάτων. Ο
αυτισμός είναι μια πολύπλοκη νεύρο-ψυχιατρική διαταραχή, που εμποδίζει την
ομαλή ανάπτυξη του ανθρώπου και απομονώνει τον πάσχοντα από τον υπόλοιπο κόσμο.
Παρακολουθούμε με τα παιδιά τα παρακάτω
βίντεο που εξιστορούν παραμύθια για τον αυτισμό και τη διαφορετικότητα αντίστοιχα. Τα συγκεκριμένα παραμύθια επεξηγούν
κατά έναν τρόπο πως και τι αισθάνεται ένα παιδί με αυτισμό και πως αντιλαμβάνεται
τα ερεθίσματα γύρω του!
«ΤΟ ΑΥΓΟ» πρόκειται για ένα «διαφορετικό»,
«αλλιώτικο» «πασχαλινό» παραμύθι. Ο ήρωας του ένα παιδί με αυτισμό που μας διηγείται
την ιστορία του για το πώς αντιλαμβάνεται τον κόσμο γύρω μας από τη δική οπτική
γωνία. Ακολουθεί το σχετικό βίντεο:
Αφού παρακολουθήσουμε
την ιστορία συζητάμε με τα παιδιά γι’ αυτήν. Ενδεικτικές ερωτήσεις που μπορούν
να χρησιμοποιηθούν:
- Για
τι μας μιλάει η ιστορία μας;
- Ποιος
είναι ο πρωταγωνιστής;
- Τι
έγινε στην αρχή, στη συνέχεια, στο τέλος;
- Τι
ήταν αυτό που έκανε τον παιδί της ιστορίας μας διαφορετικό-μοναδικό;
- Πώς το
αντιμετώπιζαν οι υπόλοιποι άνθρωποι;
- Πώς συμπεριφερόταν αυτό στα άτομα γύρω
του;
- Τι τον ενοχλούσε;
- Τι του άρεσε;
- Πως αισθανόταν;
- Με ποιους τρόπους εκδήλωνε τα συναισθήματα
του;
- Τι
σας άρεσε από το παραμύθι;
- Θα
θέλατε να βρισκόσασταν στη θέση του παιδιού; Γιατί;
- Πώς θα αισθανόσασταν αν ήσασταν στη θέση
του συγκεκριμένου παιδιού;
«ΤΟ
ΑΥΓΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΗΘΕΛΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΟΤΟΠΟΥΛΟ», αυτή είναι η ιστορία ενός «διαφορετικού»-
χρωματιστού αυγού που αρνιόταν να γίνει κοτοπουλάκι και επιζητούσε να βρει
όμοια με αυτό αυγά. Παρακάτω παρατίθεται το σχετικό βίντεο:
Αφού παρακολουθήσουμε
την ιστορία συζητάμε με τα παιδιά γι’ αυτήν. Ενδεικτικές ερωτήσεις που μπορούν
να χρησιμοποιηθούν:
- Για
τι μας μιλάει η ιστορία μας;
- Ποιος
είναι ο πρωταγωνιστής;
- Τι
έγινε στην αρχή, στη συνέχεια, στο τέλος;
- Τι
ήταν αυτό που έκανε το αυγό της ιστορίας μας διαφορετικό-μοναδικό;
- Πώς το
αντιμετώπιζαν τα υπόλοιπα ζώα;
- Τι αυτό που το ενοχλούσε; Γιατί;
- Τι του άρεσε;
- Πως αισθανόταν;
- Με ποιους τρόπους εκδήλωνε τα συναισθήματα
του;
- Τι
σας άρεσε από το παραμύθι;
- Θα
θέλατε να βρισκόσασταν στη θέση του αυγού; Γιατί;
- Πώς θα αισθανόσασταν αν ήσασταν στη θέση του;
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ
ΘΕΜΑΤΟΣ:
1.
Δίνουμε στα παιδιά
το παρακάτω φύλλο εργασίας και ζητάμε να το χρωματίσουν σύμφωνα με το πρότυπο της
εικόνας που δίνεται στην αρχή του κειμένου. Τους εξηγούμε ότι πρόκειται για το
σύμβολο που χρησιμοποιείται παγκοσμίως για το σύνολο των ατόμων με αυτισμό. Ακολουθεί
το σχετικό φύλλο εργασίας:
2.
Δείχνουμε στα παιδιά
το παρακάτω φύλλο εργασίας και τους ζητάμε να ζωγραφίσουν τα προσωπάκια των
παιδιών με βάση τα συναισθήματα που μπορεί να έχει ένα παιδί με αυτισμό. Ζητάμε
επεξηγήσεις για τα συναισθήματα που αποτυπώνουν τα παιδιά. Τα συγκρίνουμε με τα
συναισθήματα που βιώνουμε όλοι μας και διαπιστώνουμε αν διαφέρουν ή όχι. Ακολουθεί
το σχετικό σχέδιο:
3.
Στη συνέχεια
μπορούμε να προχωρήσουμε σε ποιο γενικού περιεχομένου δραστηριότητες. Δίνουμε τα
παρακάτω φύλλα εργασίας με στόχο να εξασκήσουμε τα παιδιά σε δεξιότητες γραφής.
- Στο πρώτο πρέπει να βοηθήσουν τα κοτοπουλάκια να φτάσουν στη μαμά κότα ακολουθώντας τη διαδρομή στο
χαρτί.
- Στο δεύτερο πρέπει να ολοκληρώσουν και να χρωματίσουν το
σχέδιο-πασχαλινό αυγό και στη συνέχεια να γράψουν, με μολύβι κατά προτίμηση, τη
λέξη «αυγό» με κεφαλαία και πεζά γράμματα. Ακολουθούν τα σχετικά φύλλα
εργασίας:
4.
Συνεχίζουμε με
δραστηριότητες που άπτονται στο γνωστικό αντικείμενο των μαθηματικών.
-
Στο πρώτο φύλλο τα
παιδιά καλούνται να αντιστοιχήσουν ζεύγη, τη μαμά με το παιδί κότα.
-
Στο δεύτερο φύλλο πρέπει
να αντιστοιχίσουν στη μητέρα κότα τα κοτοπουλάκια που της αναλογούν με βάση τον
αριθμό που αναγράφεται πάνω της.
-
Στο τρίτο φύλλο
εργασίας τα παιδιά καλούνται να επιλύσουν ένα πρόβλημα, να μετρήσουν τα ζώα του
κοτετσιού και στη συνέχεια να αντιστοιχίσουν κάθε είδος με τον αριθμό που
βρήκαν.
-
Τέλος στο τέταρτο φύλλο εργασίας τα παιδιά
πρέπει κάθε φορά να χρωματίσουν τόσα αυγά όσα δείχνει ο αριθμός της κότας που
τα έκανε. Ακολουθούν τα σχετικά φύλλα με τη σειρά που αναφέρθηκε παραπάνω:
5.
Μπορούμε με αφορμή
τα όσα προηγήθηκαν να κάνουμε με τα παιδιά διάφορες πασχαλινές κατασκευές με
απλά υλικά. Ακολουθούν σχετικά παραδείγματα σε βίντεο:
-
Μπορούμε να
φτιάξουμε με τα παιδιά «κοτοπουλάκια». Στο βίντεο που παρατίθεται
παρουσιάζονται τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε και η διαδικασία που θα
ακολουθήσουμε:
-
Μπορούμε να
φτιάξουμε με τα παιδιά «λαγουδάκια». Στο βίντεο που παρατίθεται παρουσιάζονται
τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε και η διαδικασία που θα ακολουθήσουμε:
-
Μπορούμε να
φτιάξουμε με τα παιδιά «αρνάκια». Στο βίντεο που παρατίθεται παρουσιάζονται τα
υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε και η διαδικασία που θα ακολουθήσουμε:
-
Μπορούμε να
φτιάξουμε με τα παιδιά πασχαλινή κάρτα «κοτοπουλάκι». Στο βίντεο που
παρατίθεται παρουσιάζονται τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε και η διαδικασία
που θα ακολουθήσουμε:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου