2 Απριλίου 2020

ΑΥΤΙΣΜΟΣ-ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ βίντεο και προτεινόμενες δραστηριότητες για παιδιά



2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ «ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΥΤΙΣΜΟ»

Η Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού καθιερώθηκε να γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ και με σκοπό την ενημέρωση της παγκόσμιας κοινής γνώμης για τον αυτισμό και την ευαισθητοποίηση σχετικά με την ομαλή ένταξη των αυτιστικών ατόμων στην κοινωνία.
Ο Αυτισμός είναι αναπτυξιακή διαταραχή, που χαρακτηρίζεται από μειωμένη κοινωνική αλληλεπίδραση και επικοινωνία, καθώς και από περιορισμένη, επαναλαμβανόμενη και στερεότυπη συμπεριφορά. Στην διαταραχή του αυτισμού εμπλέκονται διάφορες εγκεφαλικές δομές με τρόπο που δεν έχει διασαφηνιστεί επαρκώς. Ο αυτισμός αποτελεί μία σοβαρή νεύρο-ψυχολογική διαταραχή, που διαρκεί μία ολόκληρη ζωή και είναι συνήθως παρούσα από τη γέννηση του παιδιού. Ο αυτισμός δεν είναι ψυχιατρική νόσος, αλλά εντάσσεται στην κατηγορία των Διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών. Αυτές οι διαταραχές χαρακτηρίζονται από σοβαρά ελλείμματα σε πολλούς τομείς της ανάπτυξης, για αυτό το λόγο ονομάζονται «διάχυτες». Πρόκειται για μια αναπτυξιακή διαταραχή του ατόμου, μια διαταραχή της ψυχολογικής του ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτής της διαταραχής εμποδίζεται ή δυσκολεύεται η ανάπτυξη ορισμένων ψυχολογικών δεξιοτήτων, που είναι ζωτικές για την ψυχο-κοινωνική λειτουργία και επάρκεια του ανθρώπου. Οι δεξιότητες αυτές σχετίζονται με την κοινωνική συναλλαγή και αμοιβαιότητα, την επικοινωνία και την οργάνωση πρόσφορης και σκόπιμης δραστηριότητας. Στις περιοχές αυτές, τα άτομα με αυτισμό εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες και χαρακτηριστικές αποκλίσεις. Ένα ακόμα στοιχείο που επιδεικνύει τη σημαντικότητα του θέματος είναι ότι πέρα από τη ζωή του παιδιού που επηρεάζεται άμεσα, αλλάζει και αυτή των οικογενειών τους, δηλαδή του ευρύτερου κοινωνικού πλαισίου. Δυστυχώς, ο αυτισμός προς το παρόν δε θεραπεύεται και είναι μια ισόβια κατάσταση. Η πιο κατάλληλη αντιμετώπιση, παρ' όλα αυτά βεβαίως είναι αποδεδειγμένα η ειδική αγωγή και ειδικά όταν αυτή συνδυάζεται με πρώιμη παρέμβαση, δηλαδή κατά την προσχολική ηλικία.



ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΥΤΙΣΜΟ:

Παρακολουθούμε με τα παιδιά το παρακάτω βίντεο που επεξηγεί «τι είναι» ο αυτισμός και πως τα άτομα με αυτισμό αντιλαμβάνονται τον κόσμο γύρω μας! Δυστυχώς το συγκεκριμένο βίντεο δεν διατίθεται μεταγλωττισμένο στα ελληνικά, αλλά περιέχει μόνο ελληνικούς υπότιτλους γι’ αυτό είναι σημαντική η διαμεσολάβηση των γονέων για να μπορέσουν να κατανοήσουν τα παιδιά καλύτερα το περιεχόμενο του.


Μετά την προβολή του βίντεο καλό θα ήταν να γίνει συζήτηση με τα παιδιά για τα όσα παρακολούθησαν. Ενδεικτικές ερωτήσεις που μπορούν να χρησιμοποιηθούν είναι οι εξής:
-          Τι είδαμε στο βίντεο;
-          Γιατί μας μιλάει το βίντεο;
-          Τι είναι ο αυτισμός;
-          Πώς βλέπουν τα παιδιά με αυτισμό τον κόσμο γύρω μας;
-          Διαφέρει αυτό που βλέπουν από αυτό που αντιλαμβανόμαστε εμείς οι ίδιο;
-          Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό;
-          Έχετε συναντήσει παιδιά με αυτισμό;
-          Πώς ήταν η συναναστροφή μαζί τους;
-          Θα κάνατε φίλο σας ένα παιδί με αυτισμό και γιατί;
-          Τι παιχνίδια θα μπορούσατε να παίξετε με ένα παιδί με αυτισμό;

«ΕΛΜΕΡ ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ ΜΑ ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ»

Για να αντιληφθούν καλύτερα τη διαφορετικότητα τα παιδιά και να αρθούν οι αρνητικές προκαταλήψεις μπορούμε να επανέλθουμε στον ΕΛΜΕΡ τον παρδαλό ελέφαντα. Πρόκειται για ένα ελεφαντάκι διαφορετικό από τα υπόλοιπα ως προς το χρώμα αυτή του όμως η διαφορετικότητα είναι που τον κάνει μοναδικό και τον χαρακτηρίζει ως οντότητα.
Η ιστορία του Έλμερ είναι διαθέσιμη στο παρακάτω βίντεο:


Αφού παρακολουθήσουμε την ιστορία συζητάμε με τα παιδιά γι’ αυτήν. Ενδεικτικές ερωτήσεις που μπορούν να χρησιμοποιηθούν:
-          Για τι μας μιλάει η ιστορία μας;
-          Ποιος είναι ο πρωταγωνιστής;
-          Τι έγινε στην αρχή, στη συνέχεια, στο τέλος;
-          Τι ήταν αυτό που έκανε τον Έλμερ διαφορετικό-μοναδικό;
-          Πώς αντιμετώπιζαν τον Έλμερ οι υπόλοιποι ελέφαντες πριν και μετά την μεταμφίεση του;
-          Τι σας άρεσε από το παραμύθι;
-          Θα θέλατε να βρισκόσασταν στη θέση του Έλμερ; Γιατί;

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ:

1.      Δείχνουμε στα παιδιά το παρακάτω φύλλο εργασίας και τους ζητάμε να σκεφτούν «ποια αυτά που τα κάνουν μοναδικά». Καταγράφουμε τις απόψεις των παιδιών και τους ζητάμε να ζωγραφίσουν τη προσφερόμενη φιγούρα με βάση τα όσα μας είπαν. Παρακάτω παρατίθεται το αντίστοιχο σχέδιο-φιγούρα:

 Picture


2.      Με τη χρήση της παρακάτω εικόνας φτιάχνουμε ένα προσωπικό λεύκωμα για κάθε μέλος της οικογένειας. Διαπιστώνουμε ομοιότητες και διαφορές και συζητάμε για αυτές. Μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε για να φτιάξουμε και ένα υποτιθέμενο λεύκωμα για τον ίδιο τον Έλμερ. Παρακάτω δίνεται το σχετικό φύλλο εργασίας:



3.      Χρησιμοποιώντας το παρακάτω πρότυπο μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά να φτιάξουν τη δική τους μοναδική ταυτότητα. Μπορούν να βάλουν φωτογραφία και δακτυλικό αποτύπωμα στα αντίστοιχα πλαίσια και να συμπληρώσουν τα στοιχεία τους. Παρακάτω παρατίθεται το αντίστοιχο φύλλο εργασίας που μπορεί να χρησιμοποιηθεί:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου